کد مطلب:27705
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:29
منظور از صور خيالي در عالم مثال متصل و منفصل چيست؟
در نزاع معروف بين شيخ اشراق و صدرالمتألهين درباره اثبات عالم مثال متصل و منفصل نظر شيخ اشراق اين است كه نفس، صور خياليه را در عالم مثال منفصل مي بيند و مرحوم صدر المتألهين مي فرمايد اين در مثالِ متصل است، زيرا برخي از صور خيالي كاذب است و در عالم مثال منفصل كذب راه ندارد. چنانكه بعضي از صور گزافه است و اين صور را نفس مي سازد و آنها را مي پروراند و در خواب و بيداري با آنها مأنوس است. اين صور نيز در مثال متصل است نه در مثال منفصل.
مثال منفصل كار خداي حكيم است، از اين رود در آن جا مجالي براي گزافه نيست. بنابر اين اگر كسي توانست به عالم مثال منفصل راه پيدا كند و اشياي آن عالم را بيابد هر چه در آن جا يافت حق است، زيرا در آن جا مجالي براي باطل نيست، ليكن همان طور كه در عالم طبيعت انسان چيزهايي را كشف مي كند كه قدرت استفاده از آن را ندارد، در عالم مثال منفصل هم چيزهايي را كشف ميكند كه قدرت استنباط آن را ندارد. بنابراين همان طور كه نسبت به عالم طبيعت يك كارشناس لازم است تا از اسرار مكشوفهاي طبيعي خبر دهد نسبت به درك و فهم عالم مثال و عالم عقل نيز انساني آگاه از علم تأويل و تعبير لازم است، تا از اسرار مكشوفهاي مثالي و عقلي اطلاع دهد.
: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 7 (سيرة پيامبران(ع) در قرآن)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.